Ondersteuningsprofiel De Brug

Soms gebeurt het dat leerlingen, om diverse redenen, achterstanden oplopen of stagneren in hun ontwikkeling. Door het inzetten van verschillende vormen van begeleiding of ondersteuning zetten we ons ervoor in om deze achterstanden weg te werken en stagnaties te doorbreken. Dit alles zodat de leerling weer verder groeit en uitstroomt met een Entree diploma, deelcertificaat of een plek op de arbeidsmarkt.

Niveau 1: basisondersteuning

Het Ondersteuningsprofiel van De Brug ziet er als volgt uit:

A: Een basisstructuur binnen school met de volgende personen:

  • Elke leerling heeft een mentor
  • De Brug heeft goed opgeleide en betrokken theoriedocenten, vakleerkrachten en stagebegeleiders
  • De aanwezigheid van onderwijsondersteunend personeel, zoals een docentondersteuners praktijk, ondersteuningscoördinator en Ondersteuner Passend Onderwijs
  • Een goed functionerend leerlingvolgsysteem, waarin alle gegevens van de leerling staan en de ontwikkeling wordt vastgelegd

B: Preventieve en licht curatieve interventies. Dit zijn afspraken binnen school en ondersteuningsvormen, die in principe altijd aanwezig zijn. Bijvoorbeeld:

  • Een structureel wekelijks zorgoverleg om hulpvragen, instructie- en ondersteuningsbehoeften, leer- en/of gedragsproblemen te bespreken en passende acties en/of vervolgtraject te bepalen.
  • Een veilig schoolklimaat met regels en afspraken en heldere normen en waarden.
  • Onderwijsprogramma’s voor alle leerlingen, zodat iedere leerling op zijn of haar eigen niveau kan werken en leren. Daarbij horen ook hulpmiddelen voor een leerling en specifieke instructie- of werkruimtes (aparte instructietafel, stilteruimtes etc.).
  • Programma’s die gericht zijn op sociale veiligheid en het voorkomen en aanpakken van gedrags- of sociaal emotionele problemen. Op De Brug hebben wij als aanbod: Rots & Water training, Sociale Vaardigheidstraining / weerbaarheidstraining, Agressie Regulatietraining, training Girl’s Talk +, training Jongens!, Ik-pubertraining.
  • Duidelijke protocollen, die richting geven aan ons handelen, bijvoorbeeld een pestprotocol, medisch protocol, time-outprotocol, protocol Meldcode.
  • Samenwerking en afstemming met andere partners, zoals leerplicht, schoolagent, wijkteams, jeugdzorginstanties etc.

C: Kwaliteitsbewaking op het onderwijsaanbod en de zorg binnen school. Dit betekent structurele evaluatie en bezinning op ons handelen door leerlingen, ouders, eigen medewerkers en externe partners.

Niveau 2: extra ondersteuning

Soms kan het voorkomen dat voor de ondersteuning van een leerling of een groep leerlingen de basisondersteuning van school (nog) niet toereikend is. In dat geval kunnen wij bij het Samenwerkingsverband extra ondersteuning aanvragen in de vorm van arrangementen. Denk dan bijvoorbeeld aan advies vanuit de Mytylschool voor een leerling met motorische problemen, advies voor het leertraject van een anderstalige leerling of de inzet van jeugdzorg bij complexe ontwikkelingsproblemen. Deze extra ondersteuning is in principe tijdelijk en kortdurend.

Niveau 3: specialistische ondersteuning

Soms wordt duidelijk dat een leerling meer ontwikkelingskansen heeft op een andere school, waarbij meer mogelijkheden zijn voor aanpassingen en maatwerk en meer begeleiding is. De leerling kan dan doorstromen naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs. Het Samenwerkingsverband kan hiervoor een Toelaatbaarheidsverklaring afgeven.

Het ondersteuningsprofiel van onze school staat hier.